Algemene voorwaarden

Let op! Aangezien drukwerk een "maatproduct" is, is het herroepingsrecht niet van toepassing op de verkoop aan zowel bedrijven als consumenten. 

ARTIKEL 1: INTERPRETATIE

1.1 Definities:

  • Opdrachtgever: de opdrachtgever is diegene (natuurlijke of rechtspersoon) die een order plaatst en daardoor afnemer is van de goederen en diensten van de opdrachtnemer.
  • Opdrachtnemer: de opdrachtnemer is:

STIKR
handelend onder de website: www.stikr.be 

Vestigingsadres:

August Van Landeghemplein 3, 2830 Willebroek (België)
Ondernemingsnummer en BTW-identificatienummer: BE0688.896.869
Telefoonnummer: 032845676
E-mailadres: info@stikr.be

  • Overmacht: onder overmacht wordt verstaan ‘de situatie waarin de uitvoering van de overeenkomst door één van de partijen geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, verhinderd wordt door omstandigheden buiten de wil van die partij, zelfs al was deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst al te voorzien’. De volgende gevallen worden alleszins als overmacht beschouwd: uitputting van de voorraad, vertragingen in of uitblijven van leveringen door leveranciers van een partij, tenietgaan van goederen ten gevolge van ongevallen, machinebreuk, staking of lock-out, brand, oproer, oorlog, epidemie, overstroming, hoog ziekteverzuim, elektrische, informatica-, internet- of telecommunicatiestoringen, beslissingen of interventies van overheidswege met inbegrip van de weigering of annulering van een vergunning of licentie, brandstoftekorten en fouten of vertragingen te wijten aan derden.
  • Partijen: de partijen zijn zowel opdrachtgever als opdrachtnemer.

1.2 Toepasselijkheid 

Onverminderd de toepassing van eventuele bijzondere voorwaarden, die zijn opgenomen in een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst, zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op iedere aanbieding, offerte of overeenkomst tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever. In geval van tegenstrijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en enige afzonderlijke schriftelijke overeenkomst, gelden de bepalingen van de afzonderlijke schriftelijke overeenkomst.

ARTIKEL 2: TOT STANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST

2.1 Totstandkoming. Aanbiedingen van de opdrachtnemer zijn vrijblijvend en onder voorbehoud van nazicht van de te reproduceren en/of te zetten documenten. De opdrachtnemer wordt pas geacht de bestelling te aanvaarden nadat de opdrachtnemer de bestanden van de opdrachtgever ontvangen heeft en schriftelijk bevestigd heeft de opdracht te zullen aanvaarden en uitvoeren.

2.2 Weigeringsgronden. De opdrachtnemer behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor een bestelling te weigeren, zo ondermeer wanneer een opdracht in strijd zou kunnen zijn met de Openbare Orde en Goede Zeden of met wetgeving i.v.m. discriminatie, racisme, xenofobie of negationisme. Daarnaast kan de opdrachtnemer elke opdracht weigeren waarvan hij redelijkerwijze mag aannemen dat deze het imago van de opdrachtnemer kan beschadigen.

2.3 Aanbiedingen. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen worden al onze aanbiedingen slechts ten informatieve titel verstrekt. Alle opgegeven prijzen zijn excl. BTW en zijn slechts geldig voor een bepaalde duur. Indien er geen duur vermeld wordt in een offerte, zijn onze prijzen 30 kalenderdagen geldig.

ARTIKEL 3: UITSLUITING HERROEPINGSRECHT – ANNULERING - OPSCHORTING

3.1 Uitsluiting herroepingsrecht. Het dient aangestipt dat de goederen die door opdrachtnemer aangeleverd worden, uniek en specifiek zijn. Omwille hiervan kan de opdrachtgever geen gebruik maken van de herroepingstermijn van 14 dagen voorzien in het Wetboek Economisch Recht boek VI artikelen [zie specifiek artikel 53 WER boek VI.]

3.2 Annulering. Indien de opdrachtgever de bestelling annuleert, zal de opdrachtnemer factureren op basis van het stadium waarin de bestelling zich bevindt. Er zal een bedrag aangerekend worden, bestaande uit de gemaakte kosten, vermeerderd met een schadevergoeding zoals vermeld in artikel 6 van deze voorwaarden.

3.3 Opschorting van de opdracht. Indien de opdrachtgever de opdracht tijdelijk zou opschorten, is de opdrachtnemer gerechtigd om, op basis van het stadium waarin de bestelling zich bevindt, over te gaan tot een tussentijdse facturatie.

ARTIKEL 4: OPMAAK EN SPECIFICATIES VAN HET DRUKWERK EN VERANTWOORDELIJKHEID DAARVOOR

4.1 Aanlevering. Nadat de opdrachtgever het bestelformulier ingevuld heeft, kunnen bestanden aangeleverd worden. Dit kan door een directe aanlevering met een online bestandscontrole, dan wel het aanleveren bij een medewerker van de opdrachtnemer, die vervolgens een controle zal uitoefenen.

Indien de opdrachtgever kiest voor de online bestandscontrole, dan kan de opdracht pas worden uitgevoerd nadat de opdrachtgever het afdrukvoorbeeld goedgekeurd heeft.

4.2 Afwijkingen. De opdrachtgever dient rekening te houden met het feit dat kleuren – van drukwerkproducten en opmaakbestanden – zoals weergegeven in een eigen print-out van de opdrachtgever of zoals aangetoond op een beeldscherm van de opdrachtgever, in zekere mate kunnen afwijken van de kleur van het drukwerk na productie. Een dergelijke afwijking is geen grondslag tot niet-betaling of ontbinding van de overeenkomst.

Afwijkingen tot 5% van het vooropgestelde formaat zijn toegelaten en geven de opdrachtgever geen grondslag tot niet-betaling of ontbinding van de overeenkomst. De afwijkingen worden bepaald door vergelijking (i) in geval van “online controle bestanden”: met het bestand zoals door de opdrachtnemer ontvangen en (ii) in andere gevallen: met het afdrukvoorbeeld in PDF-formaat.

Afwijkingen in aantallen zijn toegestaan voor zover de afwijking maximum 5% bedraagt van het aantal volgens de opdracht. Binnen deze marge wordt het meerdere niet in rekening gebracht en het mindere niet verrekend.

ARTIKEL 5: PRIJS EN BETALING

5.1 Prijzen Alle prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen welke van overheidswege opgelegd worden, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. 

De opdrachtnemer aanvaardt volgende betaalmethodes:

  • Overschrijving;
  • Bankcontact;
  • Payconiq
  • Paypal;

5.2 Voorschot. Voor facturen lager dan 500€ wordt er geen voorschot gevraagd. Voor facturen hoger dan 500€ wordt een voorschot van 30% gevraagd. Wanneer een voorschotfactuur niet binnen een termijn van 5 dagen vanaf de voorschotfactuur betaald wordt, behoudt de opdrachtnemer zich het recht voor de uitvoering van het nog uit te voeren werk te onderbreken tot de factuur wordt betaald, zonder dat hiervoor enige vergoeding kan verschuldigd zijn door de opdrachtnemer. 

5.3 Betalingstermijn. De facturen zijn betaalbaar binnen 30 dagen na factuurdatum. Bij niet-betaling binnen de gestelde termijn is vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling een verwijlsinterest van 1% per maand verschuldigd op het onbetaalde factuurbedrag.

ARTIKEL 6: ONTBINDING VAN DE OVEREENKOMST - ALGEMEEN WEDERKERIG SCHADEBEDING

Wederkerig schadebeding. Indien één der partijen één van haar essentiële verbintenissen niet nakomt, zoals de tijdige betaling van de factuur of de tijdige levering, heeft de andere partij het recht om de overeenkomst zonder rechtelijke machtiging en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling te ontbinden. In dat geval is de in gebreke blijvende partij aan de andere partij een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 10% van de waarde van het oorspronkelijk factuurbedrag, onverminderd het recht van de schuldeiser om een hogere vergoeding te vorderen mits bewijs van hoger werkelijk geleden schade.

ARTIKEL 7: LEVERING

7.1 Plaats van levering. Tenzij anders overeengekomen, zal de opdrachtnemer de verkochte goederen leveren op het door de opdrachtgever opgegeven afleveradres. De opdrachtgever verbindt zich ertoe de goederen in ontvangst te nemen.

7.2 Geen inontvangstname. Indien er geen aflevering plaatsvindt - om redenen die bij de opdrachtgever liggen - wordt nadien nog één keer zonder kosten een bezorging gedaan. Lukt het dan weer niet om de goederen te leveren, dan zal de opdrachtnemer de goederen gedurende een maximale periode van 30 dagen ter beschikking houden van de opdrachtgever. Binnen deze periode kunnen de goederen alsnog aangeleverd worden, voor zover de opdrachtgever de hiermee gepaard gaande kosten bij voorbaat voldoet. Wanner de periode van 30 dagen verstreken is, en de opdrachtgever de goederen nog steeds niet opgehaald heeft, mag de opdrachtnemer zich van de goederen ontdoen en zulks op kosten van de opdrachtgever. In dergelijke situatie blijft de verplichting tot volledige betaling van de oorspronkelijke factuur onverminderd bestaan.

ARTIKEL 8: RISICO – OVERDRACHT – EIGENDOMSVOORBEHOUD.

8.1 Eigendomsvoorbehoud. De eigendom van de aangeleverde goederen zal pas op de opdrachtgever overgaan nadat deze al zijn contractuele verplichtingen voldaan heeft.

8.2 Risico-overdracht. De opdrachtgever draagt evenwel het risico voor verlies of beschadiging, vanaf het ogenblik dat de opdrachtnemer de goederen aan de vervoerder overhandigt. De opdrachtgever zal de vervoerder aanspreken in geval van verlies of beschadiging.

Deze paragraaf is eveneens van toepassing indien de goederen, in gevolge de procedure beschreven in artikel 7.2 niet in ontvangst genomen werden.

ARTIKEL 9: PROTESTPROCEDURE

9.1 Termijnen. De opdrachtgever zal binnen acht dagen na levering nagaan of het geleverde voldoet aan de overeenkomst. Dit betreft in ieder geval: aantal, opmaak, kleurstelling en andere uiterlijk waarneembare aspecten.

9.2 Procedure. Protest van de opdrachtgever dient per mail, brief of online via het portaal van de opdrachtnemer ingediend te worden. 

Als de opdrachtnemer het protest van de opdrachtgever als juist heeft aangemerkt, zal de opdrachtgever op eerste verzoek van de opdrachtnemer het betreffende drukwerk retourneren. De vervoerskosten zijn dan voor rekening van de opdrachtnemer. Indien de opdrachtgever het drukwerk ongevraagd retourneert zijn de vervoerskosten voor rekening van de opdrachtgever, ongeacht of de reclamatie naderhand terecht bleek.

ARTIKEL 10: BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID

De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade, van de opdrachtgever of van derden. Onder indirecte schade of gevolgschade wordt onder andere verstaan: reputatieschade, verlies aan goodwill, omzet/winstderving.

De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is altijd beperkt tot het factuurbedrag inclusief BTW van de opdracht waarin de aansprakelijkheidstelling door de opdrachtgever of de derde haar oorzaak vindt. Betreft de oorzaak van aansprakelijkstelling een deellevering, dan wordt het aansprakelijkheidsmaximum bepaald door de waarde van dat onderdeel van de opdracht.

De opdrachtnemer en/of haar aangestelden zijn volledig verantwoordelijk voor de aansprakelijkheid die het gevolg is van eigen opzet of grove schuld.

ARTIKEL 11: AUTEURSRECHTEN

11.1 vermogensrechten. Wanneer de opdrachtnemer onder eender welke vorm een werk verricht dat als een creatieproces in de zin van de wetgeving op intellectuele eigendom beschouwd wordt, behoudt de opdrachtnemer de rechten die voortvloeien uit dit werk, bijvoorbeeld het recht op reproductie. De opdrachtgever kan deze rechten slechts bekomen mits een schriftelijke overeenkomst die de overdracht van de rechten regelt. Op basis van voornoemde bepalingen, beschikt de opdrachtnemer-ontwerper van geïnformatiseerde gegevens en beelden, van een grafisch werkinstrument, van een matrix, enz. over de auteursrechten op deze producten. Deze bescherming is gebaseerd op de bepalingen van de wetgeving op intellectuele eigendom. De overdracht van auteursrechten en specifiek de overdracht van recht tot reproductie moet expliciet in een geschreven overeenkomst opgenomen worden. Deze overdracht kan niet voortvloeien uit het feit dat het creatieproces voorzien werd in opdracht of dat dit creatieproces speciaal vergoed werd. Ook de eigendomsoverdracht van het materiële product of de digitale gegevens aan de opdrachtgever geeft geen aanleiding tot de overdracht van auteursrechten. Behalve indien een specifiek exclusiviteitscontract afgesloten werd, heeft de opdrachtnemer het recht om zijn creatief werk opnieuw te gebruiken.

11.2 Recht tot reproductie. Een opdracht met betrekking tot de reproductie van eender welk element dat door de opdrachtgever aangeleverd werd en dat onder de bepalingen van de wetgeving op intellectuele eigendom valt, impliceert dat de opdrachtgever over het reproductierecht beschikt. Hij vrijwaart de opdrachtnemer bijgevolg van rechtswege tegen elk geschil met betrekking tot het recht tot reproductie. De opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor inbreuken op reproductierechten van derden indien hij te goeder trouw de opdracht uitvoerde. Alleen de opdrachtgever is aansprakelijk.

ARTIKEL 12: OVERMACHT

Elke partij is van rechtswege bevrijd en niet gehouden tot nakoming van enige verbintenis tegenover de wederpartij in geval van overmacht.

De partij die zich op overmacht beroept is niet verplicht om het ontoerekenbare en onvoorzienbare karakter van de omstandigheid die overmacht uitmaakt te bewijzen.

In geval van overmacht worden de verplichtingen van de desbetreffende partij opgeschort. De partijen zullen in dergelijk geval alle redelijke inspanningen verrichten om de gevolgen van een overmachtssituatie te beperken. In geval de overmacht langer dan twee maanden zou duren, is de andere partij gerechtigd om de overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter te ontbinden, zonder dat de partij die zich op overmacht beroept tot betaling van enige vergoeding aan de andere partij kan worden gehouden.

ARTIKEL 13: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK

13.1 Toepasselijk recht. Onderhavige overeenkomst wordt uitsluitend beheerst door het Belgisch Recht.

13.2 Bevoegde Rechtbank. Elk geschil met betrekking tot voorliggende overeenkomst wordt uitsluitend beslecht door de bevoegde rechtbanken van Antwerpen.

Disclaimer

Uw gebruik van de site "http://stikr.be/" houdt in dat u de volgende gebruiksvoorwaarden integraal aanvaardt.

Links naar andere sites

In bepaalde rubrieken bevat de onze site hyperlinks naar inhoud die van derden uitgaat of naar websites die beheerd worden door derden. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de kwaliteit en accuraatheid van de inhoud van deze websites. We kunnen ook niet beschouwd worden als instantie die de inhoud van deze websites of de websites in het algemeen goedkeurt, publiceert of wettigt. Bijgevolg zijn de uitbaters van die websites de enige verantwoordelijken betreffende het naleven van de wetgevingen en reglementeringen in verband met de producten en diensten die ze te koop aanbieden op hun website, meer bepaald wat betreft de bescherming van de consument, verkoop op afstand, wetgeving in verband met prijzen, enz.

Betrouwbaarheid van de informatie op de site

Op onze site informeren wij u op geheel vrijblijvende wijze. Wij doen al het mogelijke om op de “Stikr” site betrouwbare en regelmatig geüpdate informatie ter beschikking te stellen. De website kan echter niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten in de informatie.

Beschikbaarheid van de site

Hoewel wij ons inzetten om de “Stikr” 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 ter beschikking te stellen, behouden wij ons het recht om op elk moment en zonder voorafgaande waarschuwing, de toegang tot de site te onderbreken om technische redenen of andere. Wij behoudens ons eveneens het recht onze diensten te beëindigen. Dit zonder dat we kunnen verantwoordelijk gehouden worden voor deze onderbrekingen en de mogelijke gevolgen hiervan voor u of een derde.

Toegangsverbod tot de site

Wij behouden ons het recht eenzijdig de toegang te verbieden tot heel de site of een gedeelte ervan voor elke fysieke of rechtspersoon:

  • die deze gebruiksvoorwaarden zou overtreden
  • die op de één of andere manier de goede reputatie van de site zou aantasten
  • die inbreuk zou plegen op de intellectuele rechten van derden
  • die de site zou aanwenden voor onwettige doeleinden

 

Wij behouden ons eveneens het recht om diezelfde personen gerechtelijk te vervolgen.

Wet van toepassing en rechtspraak

Voor elk eventueel geschil dat voortvloeit uit het gebruik van de “Stikr” site is de Belgische wet van toepassing, en enkel de Belgische rechtbanken zijn bevoegd.

Bescherming van intellectuele rechten

Het logo, evenals de bedrijfsnaam van “Stikr” behoren tot diens eigen auteursrecht en mogen onder geen beding worden gereproduceerd of weergegeven zonder toestemming van “Stikr”.

De aanwezigheid van andere handelsnamen of merknamen of de website van “Stikr”, geschiedt na uitdrukkelijke toestemming van de rechthebbenden daarop.

“Stikr” draagt niettemin geen enkele aansprakelijkheid voor de aanwezigheid van informatie op haar website die mogelijks een inbreuk zouden plegen op intellectuele rechten van derden.

Partijen die menen dat hun intellectuele rechten werden geschonden door een niet toegelaten gebruik van hun werk op de website van “Stikr” worden vriendelijk uitgenodigd hiervan ten spoedigste “Stikr” in kennis te stellen, welke alsdan het nodige zal doen om het inbreukmakend materiaal minstens tijdelijk van de website te verwijderen.

Informatie verplichting (Europese AVG-Richtlijn 2016/679 in voege vanaf 25 mei 2018)

Ons algemeen beleid op het vlak van gegevensbescherming vindt u terug onder de link Privacy. U hebt het recht om uw gegevens in te kijken, te verbeteren en in bepaalde omstandigheden te laten wissen. Als u het niet eens bent met de manier waarop wij uw gegevens verwerken, gelieve u te wenden tot de Gegevensbeschermingsautoriteit (www.privacycommission.be – Drukpersstraat 35 te 1000 Brussel)..